וינטאג', רטרו ומה שביניהם

13/ מעצב האופנה, ארז עובדיה, מדבר על מגמת האופנה החוזרת

 

אני נשאל לא מעט על אופייה של אופנת הוינטאג' והרטרו אשר תפסו מקום במלתחה של נשים וגברים בארץ ובעולם.
באופן כללי כשאומרים וינטאג' מתייחסים לכל אופנה שמקורה בעבר לאורך ההיסטוריה. נשים רבות מוצאות קסם בפריטי לבוש מקווי האופנה הנושנים יותר, ונהנות להוסיף לתדמיתן החיצונית את הנופך העתיק. המגמה ללבוש וינטאג' ורטרו עולה עם השנים ככל שרואים יותר ויותר נשים מפורסמות מעולם הקולנוע והבידור לובשות פריטים עתיקים ומעוררות בכך השראה לחקות את סגנון לבושן.

למעשה כל פריט לבוש אשר יוצר בין שנות ה- 20 לשנות ה- 80 של המאה ה- 20 ייחשב לפריט וינטאג'. פריטי לבוש מהעשורים האחרונים של המאה ה-20 נפוצים יותר וקלים יותר לשימור. לעומת זאת, אופנה המיוצרת בימינו ומחקה את הסגנונות העתיקים לאורך ההיסטוריה תקרא 'אופנת רטרו'.
אופנה המיוצרת היום לפי הקו העיצובי של ימינו היא האופנה המודרנית העכשווית.

המגמה ללבוש פריטים נושנים מסייעת ליצור תדמית ייחודית, תומכת ברעיון המיחזור ומאפשרת הנאה מעלויות נמוכות יותר. מגוון הבדים בפריטי הוינטאג' הוא ייחודי וייתכן מאוד שכבר לא נמצאים בדים דומים באופנה המודרנית. האקססוריז ייחודים גם הם וכוללים חרוזים, כפתורים, תחרה ורוכסנים שכבר לא קיימים על המדפים.
ישנם לקוחות אשר מחפשים את פריטי הלבוש של דמות מפורסמת ספציפית ומוכנים להוציא סכום כסף לא מבוטל בעבור חולצה של כוכב רוק משנות ה- 70 לדוגמא.

בגדים אשר שורדים שנים רבות יהיו בגדים באיכות גבוהה למדי, אשר יוצרו מבדים עמידים, מה שמאפשר את השימוש בהם לאורך השנים. לבישה של פריט משנות ה- 60 לדוגמא מביעה גם מסר של הערכה ותמיכה באותה התקופה והזדהות עם הערכים של וודסטוק או מרד בממסד אשר אפיינו את אותן השנים.

המקומות הנפוצים בהם אפשר להשיג פריטי לבוש מאופנת הוינטאג' הם בשוק הפשפשים, דרך רשת האינטרנט (באתר eBay לדוגמא), והנפוץ ביותר הוא ברחבי חנויות יד שניה, חנויות אשר מוכרות במחיר אטרקטיבי, פריטי לבוש אשר נלבשו כבר בעבר והובאו למכירה על ידי אנשים שבחרו לעדכן את ארון הבגדים שלהם. ניתן למצוא גם פריטי לבוש מאופנת הוינטאג' שלא נלבשו מעולם בעודפי המלאי של חנויות בגדים ותיקות, יהיו אלו פריטי לבוש הנושאים את תגי היצרן וערכם יהיו גבוה יותר מבגדים משומשים.

כותב המאמר:
המעצב ארז עובדיה – בעל בית אופנה בתל אביב מעצב שמלות כלה ,

בוגר בית הספר לעיצוב המוביל בעולם Marangoni מילאנו, איטליה ונציגו הבלעדי בישראל.